Po co komu media tradycyjne – czy media relations jeszcze działają?

W dobie świetności Internetu i mediów społecznościowych wydaje się, że media tradycyjne schodzą na dalszy plan. Jednak nie bez powodu są nazywane czwartą władzą – to właśnie one mają najwyższy wskaźnik oddziaływania społecznego, większy od polityki czy show-biznesu. Z tego powodu przedsiębiorcy, którym zależy na prowadzeniu nowoczesnej komunikacji, powinni skupić się na umiejętnym zarządzaniu marką w różnych mediach i w 100% wykorzystać ich siłę.

Śmierć mediów tradycyjnych – fakt czy mit?

Od wielu lat wieszczy się powolną śmierć mediów tradycyjnych. Najpierw przyjrzyjmy się prasie. Z powodu pandemii wydawnictwa co chwilę ogłaszały zamykanie tytułów prasowych tj. Wprost, Avanti czy aż 34. czasopism od wydawnictwa Bauer. Choć wydawało się, że przewidywana przyszłość prasy właśnie stawała się teraźniejszością, wzrosła rola prasy i zaczęto jej przeznaczać więcej uwagi i zaangażowania. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia aż 62% ankietowanych przyznało, że może poświęcić więcej czasu na czytanie jednego wydania. Co prawda nakłady czasopism dalej w większości maleją, jednak mogą pochwalić się grupami lojalnych odbiorców. Telewizja również jest daleko od upadku. Zgodnie z danymi Nielsen Audience Measurement w 2021 roku telewizję oglądało ok. 53% kobiet i 47% mężczyzn. Co więcej, jak wskazują badania, to właśnie media tradycyjne wciąż są na prowadzeniu w kształtowaniu opinii społecznej.

Kolejnego zagrożenia dla mediów tradycyjnych dopatrywano się we wciąż rozwijającym się Internecie. Media jednak świetnie wykorzystały okazję i przeszły prawdziwą rewolucję, chcąc dostosować się do panujących realiów. Aktualnie niemal każdy kanał telewizyjny czy redakcja gazet, ma swoją cyfrową wersję. Zapewnia im to znacznie większe możliwości dystrybucji treści, tworzenia nowych kanałów dostępu do informacji, a także znacznie ułatwia korzystanie z nich. Wystarczy jedynie urządzenie z dostępem do sieci.

Moc grupy docelowej

Oczywiście budując strategię media relations, należy dokładnie przyjrzeć się grupom docelowym, do których ma trafić przekaz marki – to tutaj może leżeć klucz do sukcesu. Na telewizję warto zdecydować się, kiedy pragniemy trafić do starszych odbiorców. Ten kanał charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych osób, jednak aż 31 proc. widzów stanowi grupa wiekowa 65+. W stronę czasopism z kolei warto zwrócić się w przypadku, gdy chcemy dotrzeć do zamożnych osób. Z raportu Polskich Badań Czytelnictwa możemy dowiedzieć się, że 37% osób o dochodach powyżej pięciu tysięcy złotych czyta nie mniej niż dziesięć tytułów prasowych, a kolejne 30 proc. tej grupy regularnie czyta między cztery a dziewięć tytułów.

Nowoczesna komunikacja w mediach

Chcąc zaplanować skuteczne działania media relations, należy zatem skupić się na wielu kanałach dotarcia do wybranej grupy docelowej. Obecność w mediach społecznościowych zapewni firmie zasięg, jednak to media tradycyjne pozwalają na budowanie autorytetu marki, zaufania odbiorców i pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Można zaobserwować, że odbiorcy znacznie bardziej ufają informacjom w czasopismach, które są zweryfikowane przez dziennikarzy, niż tym w Internecie, gdzie każdy ma możliwość tworzenia. Konsekwentne działania media relations sprawiają, że marka jest bardziej widoczna, wywołuje emocje i łatwiej angażuje odbiorców, a także pomagają przy zwalczaniu ewentualnych kryzysów wizerunkowych. Warto o tym pomyśleć, jeśli firmie zależy na wytworzeniu wpływu społecznego i budowaniu zaangażowanej grupy odbiorców.

Korzystamy z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość użytkowania serwisu i świadczonych usług.
Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności.